Welkom
De Orde van het Heilig Graf van Jeruzalem is een ridderorde onder het gezag van de Paus. Ze wordt geleid door de Kardinaal Grootmeester. De Orde zet zich in om de christen gemeenschap in het Heilig Land te helpen. Dit omvat heden Jeruzalem, Israël, Palestina, Jordanië en Cyprus.
Haar leuze is Deus lo vult (God wil het)
De Orde telt nu wereldwijd ongeveer 30.000 leden, dit over een dertigtal landen verspreid.
De leden onderschrijven een dubbel engagement:
- Spirituele en materiële (aan scholen, ziekenhuizen, weeshuizen…) steun aan de christenen in het Heilig Land
- Samen hun geloof te verdiepen en te beleven.
Bezoek onze website om met een simpele vingertoets met onze acties kennis te maken.
Ons laatste nieuws
In een flagrante schending van alle menselijke en religieuze principes werd de kerk van de Heilige Familie in Gaza, behorend tot het Latijns Patriarchaat van Jeruzalem, op donderdag 17 juli door een Israëlische tankgranaat getroffen. Hierbij kwamen drie onschuldige burgers om het leven. Het betreft Najwa Abu Dawood, Saad Salama en Fumia Ayyad. Negen andere mensen raakten gewond, onder wie Fr. Gabriel Romanelli, de pastoor van de gemeenschap. SHADI ABU DAWOOD Inwoner uit Gaza Vroeg in de ochtend werden we gebombardeerd. Ze raakten de kerk en de binnenplaats, een plek waar gelovigen – vooral ouderen – na de mis graag samen zitten. Mijn moeder was erbij. We zijn allemaal onschuldige burgers, los van welke activiteit dan ook. We zochten onze toevlucht in de kerk. Het aanvallen van burgers en kerken is een criminele daad, onaanvaardbaar en onrechtvaardig. Z.E. KARDINAAL PIERBATTISTA PIZZABALLA Latijns Patriarch van Jeruzalem Wij zullen niet vernietigd worden. Wij zullen hier blijven. Hier zijn we geworteld. Wij zijn nu eenmaal gedoemd op te blijven. Natuurlijk zullen er wel enkelen vertrekken, maar wij blijven hier. Wij zullen nooit opgeven, wij zijn niet bang. Uiteraard zijn we bezorgd, maar we zijn niet bang. Wij zullen het met absolute duidelijkheid blijven zeggen: na wat er is gebeurd, is onze vastberadenheid om hier te blijven groter dan ooit. Z.E. KARDINAAL PIERBATTISTA PIZZABALLA Latijns Patriarch van Jeruzalem Wij werken op alle fronten: via diplomatie, via de media en nog op zoveel domeinen meer om aan deze absurditeit een einde te maken. Dit is moreel en menselijk niet te rechtvaardigen. Wij willen onze stem laten horen, zodat de publieke opinie zich bewust wordt van wat er gebeurt. Tegelijk werken we samen en organiseren we ons met alle verantwoordelijken voor deze kwestie, om voedsel en medische benodigdheden te leveren. Daar werken we aan en het zal ons lukken, omdat we in het verleden steeds succesvol zijn geweest en omdat we in de toekomst succesvol zullen blijven. Hoe kunnen we aanvaarden dat ongewapende burgers, die hun toevlucht binnen de muren van het Huis van God hebben gezocht en die alles al hebben verloren, toch worden gedood? Het bestoken van de kerk van de Heilige Familie is een boodschap gericht aan elkeen met een levend geweten, aan alle politieke leiders en besluitvormers: stop deze waanzin. Dergelijke schending van de heiligheid van het menselijk leven en van de heilige plaatsen valt op geen enkele manier te verrechtvaardigen. Kardinaal Pizzaballa herhaalde in een boodschap aan de christenen in Gaza: wij zullen jullie nooit in de steek laten. Z.E. KARDINAAL PIERBATTISTA PIZZABALLA Latijns Patriarch van Jeruzalem Wij zijn trots op u. Vooreerst danken wij u voor het getuigenis dat u aan de wereld geeft. Zoals ik reeds herhaaldelijk heb gezegd: jullie zijn ons licht. Jullie onthullen de ware kracht van de christen door de manier waarop jullie leven, door de omstandigheden waarin jullie leven maar vooral door de waardigheid waarmee jullie dit conflict tegemoet treden. Jullie tonen de ware kracht van de christen, die geen externe macht of fysieke kracht is, maar een menselijke kracht. Te midden van de conflicten en de spanningen in het Midden-Oosten blijven wij christenen kinderen van hoop. Wij geloven in Hem die het pad van het lijden is gegaan, die gekruisigd werd en gestorven is, maar die vervolgens is opgestaan uit de dood en zo ons het geschenk van zijn Verlossing heeft aangeboden. Bron: Website Christian Media Center Foto: © Christian Media Center Video: © Christian Media Center Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore © Belgische Landscommanderij - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem
Wat is het verhaal van Onze Lieve Vrouw van de Berg Karmel? De Berg Karmel is al sinds de tijd van de profeet Elia in de 10de eeuw voor Christus een plaats van gebed en Goddelijke nabijheid (vgl. 1 Kon. 18, 41 e.v.). Het was ook hier dat christen kluizenaars volhardden in gebed. Hier werd in de 12de eeuw officieel de Orde van de Broeders van de Heilige Maagd van de Karmel gesticht. De 13de eeuw was voor de Karmelieten echter een tijd van vervolging en midden deze beproeving verscheen op 16 juli 1251 de Heilige Maagd aan de Heilige Simon Stock, toenmalige Prior van de Karmelieten. Zij overhandigde hem toen het bekende bruine scapulier. Zij sprak tot hem: " Dit scapulier is voor u en voor de hele orde een waar privilege: wie sterft terwijl hij het scapulier draagt, zal gered worden. " Het dragen door anderen van een miniatuurversie van het scapulier van de Karmelieten, eenvoudigweg "bruin scapulier " genoemd omwille van de kleur van hun habijt, is voor hen een symbool geworden omdat zij zich spiritueel bij hen aansluiten. Zij aanvaarden net als de karmelieten de Liefde tot de Heilige Maagd, zij willen zich eveneens toewijden aan de spiritualiteit van de Karmelieten en vertrouwen erop dat Onze Lieve Vrouw hen zal beschermen in leven en dood. De Heilige Maagd is niet enkel de beschermheilige van de Karmelieten, maar eveneens van de landen Chili en Bolivia. Zij staat voor bescherming tegen gevaren en voor bevrijding uit het vagevuur. Wat is er met Elia op de Berg Karmel gebeurd? De Berg Karmel was sinds mensenheugenis een heilige plaats waar de Kanaänitische god Baäl werd aanbeden. In het eerste boek Koningen (vs 18) organiseerde Elia een wedstrijd met 450 van Baäls priesters om te bepalen welke " god " de ware was: Baäl of de God van Israël. De ware god zou diegene zijn die het vuur onder een offerdier kon ontsteken. Het razend gesmeek van de priesters tot Baäl liep op niets uit. Maar toen Elia tot de Heer bad, daalde het vuur uit de hemel neer en stak het offer in brand. Het vuur van de Heer viel toen uit de hemel neer en verteerde het brandoffer, het hout, de stenen en het stof. Het “ likte ” zelfs het water uit de geul rond het offeraltaar. Toen heel het volk dit zag, vielen zij op hun gezicht neer en zeiden: ‘ De HEER is God, de HEER is waarlijk God !’ (1 Kon. 18, 38-39) Het was eveneens op de Berg Karmel dat Elia’s gebed een einde maakte aan de droogte en de hongersnood die Israël toen trof. Daarom beschouwen de Karmelieten Elia als een van hun geestelijke vaders. Waar ligt de Berg Karmel? De Berg Karmel kijkt uit over de Middellandse Zee en de stad en de haven van het huidige Haifa. De berg ligt tevens aan het einde van de vallei van Jizreël, ook wel bekend onder de naam “de vallei van Megiddo”. Ook de Arabieren kennen de Karmel als de berg van de Heilige Elia. Buiten de vermeldingen in het eerste boek der Koningen (hfst 18) wordt de Karmel nog meer dan twintig keer elders in de Heilige Schrift vermeld, bijvoorbeeld in Hooglied (7, 5). De reputatie van de Karmel als spirituele plaats is ongetwijfeld gebaseerd op de relatie met Elia, maar het is vooral de vermelding in het Hooglied (ook bekend als het Hooglied van Salomon) die de meeste christelijke commentaren heeft opgeleverd. In dit hooglied over de liefde wordt het aangezicht van de Bruid met de Karmel vergeleken. Tal van christelijke auteurs hebben daarom in het Hooglied een allegorie gezien van het leven in relatie met God. Zo wordt de Karmel onder geleerden in de spirituele theologie – zoals bijvoorbeeld de Heilige Johannes van het Kruis – als een metafoor beschouwd voor de zoektocht naar God (vgl. Beklimming van de Karmel, Spiritueel Lied). Voor de Karmelietessen is de Berg Karmel dan ook de naam voor hun huizen die aan contemplatie zijn gewijd. Wat is de betekenis van de naam “Karmel” Het is een Hebreeuws woord dat “ tuin van God ” betekent. De tuin van God is de plaats waar we met de Heer kunnen wandelen, net zoals Adam en Eva dit deden voordat ze werden verbannen (Gen. 3, 8). Wat is het bruine scapulier? Het scapulier van Onze-Lieve-Vrouw van de Berg Karmel, ook wel het bruine scapulier genoemd, bestaat uit twee stukken bruine wol vastgehecht aan een koordje. De Heilige Maagd gaf dit sacrament in 1251 aan de Heilige Simon Stock en beloofde hem dat “ iedereen die sterft terwijl hij dit scapulier draagt, voor de eeuwige vlammen gevrijwaard zal blijven. ” Het is een teken van redding, een zekere garantie in geval van gevaar, een belofte van vrede en een speciale bescherming tot het einde der tijden. Volgens het Directorium van de Heilige Stoel over de Volksvroomheid (205) omvat de geschiedenis van de Mariale vroomheid ook de “ devotie ” aan verschillende scapulieren, waarvan de meest voorkomende de devotie is aan het scapulier van Onze-Lieve-Vrouw van de Berg Karmel. Het gebruik ervan is werkelijk universeel en het is zonder enige twijfel een van de vrome gebruiken die het Concilie beschreef als " door de eeuwen heen door het Leergezag aanbevolen " (Tweede Vaticaans Concilie, Lumen Gentium, hoofdstuk VIII). Het scapulier van de Berg Karmel is een vereenvoudigde vorm van het religieuze habijt van de Orde van de Broeders van de Heilige Maagd van de Berg Karmel. Het gebruik ervan is wijdverbreid en staat vaak los van het leven en de spiritualiteit van de Karmelietenfamilie. Omdat het evenwel een kleinere versie is van het scapulier van de Orde van de Karmel, associëren degenen die het dragen terwijl ze de deugd beoefenen, zich met de Orde van de Karmel, zowel in hun devotie voor de Heilige Maagd Maria als in de verwachting van haar bescherming. Wat is de spirituele betekenis van scapulieren in het algemeen? De “ kledij ” van de volgelingen is een veelvoorkomend thema in de Heilige Schrift. De mantel van Jozef (Gen. 37, 3) is een voorbeeld van het belang dat in de Bijbel aan kledingstukken werd gehecht. Spreuken (31) beschrijft een goede vrouw en zegt: " Kracht en waardigheid zijn haar kleding. " Zo zegt ook Jesaja (61,10): " Ik zal juichen in de Heer, mijn ziel zal zich verheugen in mijn God. Want Hij heeft mij met de klederen van het heil bekleed, Hij heeft mij omhuld met de mantel van de gerechtigheid, als een bruidegom getooid met een kroon, als een bruid met edelstenen versierd. " Het belang van de kledij bereikt echter haar hoogste spirituele betekenis in het Nieuwe Testament. Hier wordt van de volgeling van Jezus verwacht dat hij zich met Christus bekleedt . In zijn brief aan de Galaten (3, 27) zegt de Apostel Paulus: “ Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt u met Christus bekleed .” Kledij kan ons er de hele dag door aan herinneren dat we moeten volharden in onze trouw aan Christus. Het scapulier is als speciaal kledingstuk van de gewijde godsdienst al sinds de tijd van de Heilige Benedictus (6de eeuw) bekend. Als zijn monniken aan het werk waren, moesten zij het over hun habijt dragen. Vanwege deze praktische functie werd het scapulier ook wel het “ juk van Christus ” genoemd en kreeg het een spirituele betekenis als teken van devotie en vroomheid. Onder leken die zich bij bepaalde orden aansluiten of die een bepaalde spiritualiteit beoefenen, zijn kleinere versies van deze scapulieren vaak ook als soortgelijke symbolen en herinneringen bedoeld. Wat is een Karmeliet van de Derde Orde? Een lekenkarmeliet is iemand die geen priester of kloosterzuster is, maar die zich op een bijzondere manier voor de Karmelietenorde wil inzetten. Waarvoor zijn de Karmelieten vooral bekend? De officiële naam van de orde is " Orde van de Broeders van de Heilige Maagd Maria van de Berg Karmel ". Deze orde beschouwt Elia en Elisa, profeten uit het Oude Testament, als hun geestelijke vaders. Er zijn tal van Karmelieten-heiligen, waaronder Johannes van het Kruis, Teresa van Avila, Teresa van Lisieux, Elisabeth van de Drie-eenheid, Teresa van de Andes en Edith Stein. Johannes van het Kruis, Teresa van Avila en de Heilige Teresa van Lisieux zijn eveneens kerkleraars. De laatste keer dat Onze-Lieve-Vrouw in Fatima verscheen, was zij als Onze Lieve Vrouw van de Berg Karmel gekleed. Lúcia, een van de herderinnen, zei later dat de Heilige Maagd er zo uitzag " omdat Onze Lieve Vrouw wil dat iedereen het scapulier draagt... De reden hiervoor is dat het scapulier ons teken van toewijding is aan het Onbevlekte Hart van Maria .’ Lúcia is later Karmelietes geworden De Karmelieten volgen het Evangelie en belijden een diep Mariaal karakter voor een evangelisch leven, waarbij ze de Heilige Moeder als een ideaal voorbeeld van gebed, liefde en contemplatie beschouwen. De Heilige Maagd staat in bewondering voor Gods Liefde (Lc 1, 46-55). In haar hart mediteert zij over de Heer (Lc 2,19). Zij vraagt ons om Jezus te gehoorzamen (Joh 2, 5) en aandacht te hebben voor het welzijn van de anderen, vooral van hen die geestelijk en materieel verarmd zijn (Lc 1, 39-56; Joh 2, 1-11). Bron : Website Grootmeesterschap - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem Foto : © Grootmeesterschap Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore © Belgische Landscommanderij - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem
Jeruzalem – Onder de met wierook doordrenkte gewelven van de Heilig Grafkerk vindt een van de meest complexe en belangrijke archeologische operaties in het Heilig Land plaats. Wat in 2022 begon als een project om de zwaar gehavende vloer van de kerk te restaureren, is ondertussen uitgegroeid tot een reis door de diepste lagen van de heilsgeschiedenis. Dit project staat onder leiding van Prof. Francesca Romana Stasolla van de Sapienza-Universiteit in Rome en wordt gecoördineerd door de drie belangrijkste christelijke gemeenschappen in het Heilig Land – de Franciscanen (Custode van het Heilig Land), de Grieks-Orthodoxen en de Armeniërs – dit in samenwerking met de Oudheidkundige Dienst. Het doel van het project is om het verleden te bewaren en tegelijkertijd het heden te beschermen. Het herstellen van de oorsprong van de Openbaring Het huidige archeologische project is het resultaat van de dringende conserveringswerkzaamheden die in 2016 van start gingen. Tijdens deze werken ontdekten ingenieurs alarmerende tekenen van de structurele achteruitgang in enerzijds de luifel (het Graf van Christus) en anderzijds de basiliek in haar geheel. Dit betrof zowel de vloer, de nutsleidingen als het ventilatiesysteem. De nood betrof zowel het eerder spirituele aspect als de bouwstructuur. In de beginfase werd voor het eerst in 500 jaar de originele grafsteen van Christus opgegraven. Velen beschouwen dit moment als een zeldzaam kruispunt tussen geloof en wetenschap. Dit moment heeft wereldwijd de belangstelling voor de locatie aangewakkerd en de basis gelegd voor een grotere archeologische campagne die in 2022 van start is gegaan. Om de continuïteit van de erediensten en de bedevaarten mogelijk te maken, werd de restauratie in 11 zones binnen de basiliek verdeeld. De archeologische werkzaamheden gaan op wisselende basis 24 uur per dag door en worden slechts tijdens belangrijke liturgische evenementen onderbroken, zoals dit tijdens de Goede Week en met Pasen het geval is. Van steengroeve tot graf: een gezegende chronologie onder de grond Samen met bezoekers en journalisten leidde Professor Francesca Stasolla de aanwezigen naar een van de diepste opgravingsgebieden, bijna zes meter onder het aardoppervlak. “ Deze zone biedt een opmerkelijk compacte historische inhoud, ” zo stelt zij. Archeologen ontdekten dat er op deze locatie tijdens de ijzertijd een actieve steengroeve werd geëxploiteerd waar kalksteen werd gewonnen. Toen de werkzaamheden in de steengroeven stopten, werd het gebied geleidelijk aan opgevuld en tot een agrarische tuin met olijfbomen en wijngaarden herschapen. Deze transformatie wordt door archeo-botanisch bewijs, waaronder oude olijfpitten, druivenpitten, stuifmeel en dierenbotten, bevestigd. Deze vaststellingen komen met de beschrijving in het Evangelie van Johannes overeen: " Waar Jezus gekruisigd werd, was een tuin " (Joh. 19, 41). Prof. Stasolla benadrukt dat " de analyse niet beperkt blijft tot de stenen resten. We bestuderen ook sedimenten, pollen en botanische lagen om de situatie van het milieu en de menselijke activiteiten te reconstrueren die ooit dit deel van Jeruzalem hebben beïnvloed. " Golgotha door de tijd heen: de stenen van het geheugen Fr. Amadeo Ricco, archeoloog aan het Franciscaans Bijbelinstituut, vestigt de aandacht op de vijf meter hoge rotsformatie van Golgotha, die vandaag de dag nog steeds zichtbaar is. Deze formatie die in de christelijke geschiedenis als de Heuvel van de Kruisiging een centrale plaats inneemt, bleef door de tijd heen bewaard, zelfs nadat Keizer Hadrianus er in de 2de eeuw na Christus in een poging de christelijke aanwezigheid uit te wissen er een heidense tempel liet op bouwen. “ Oude Griekse en Latijnse bronnen bevestigen dat de eerste christenen deze plek bleven vereren, zelfs tijdens de vervolgingen”, legt pater Ricco uit ; “De herinnering en het geloof zijn hier blijven bestaan .” Wat de evangelies niet vertellen Bovenop de bevestiging van de Bijbelse teksten, hebben de opgravingen het ook mogelijk gemaakt deze diepgaander te onderzoeken. Archeologen hebben buiten de oude stadsmuren van Jeruzalem talloze graven gevonden die in de rotsen waren uitgehouwen. Zo bijvoorbeeld één dat mogelijk het ongebruikte graf is dat door Jozef van Arimathea, het rijke raadslid, aan Jezus werd geschonken. Fr. Ricco merkt op dat " alles door de Voorzienigheid lijkt te zijn voorbereid, zodat Jezus met waardigheid begraven kon worden, en dit ondanks de haast en de verschrikkingen van die tijd. " Van de ondergang tot de wederopstanding: Hadrianus en Constantijn en de Kerk Na poging van Hadrianus om de christelijke herinnering hier uit te wissen door op deze plek heidense tempels op te trekken, herstelde Keizer Constantijn hier in de 4de eeuw het heilige karakter van de locatie. Op aandringen van zijn moeder, de Heilige Helena, beval de Romeinse Keizer de sloop van Hadrianus' heiligdommen en begon hij rond 326 na Chr. met de bouw van een monumentale kerk boven het graf van Christus. Hij liet hierbij gebruik maken van hergebruikt Romeins metselwerk. De bouw van het heiligdom zou bijna tien jaar duren. Hoewel delen van de kerk tijdens de Perzische invasie (614 na Chr.) en vervolgens door de Fatimiden (Noord-Afrikaanse moslims in 1009 na Chr.) werden verwoest, werd het complex in de 12de eeuw door de kruisvaarders terug herbouwd. Tal van onderdelen van de huidige basiliek van het Heilig Graf dateren nog uit deze periode, zo bijvoorbeeld de rotonde, de Golgotha-kapel en de Steen der Zalving. Recente opgravingen hebben de bouwtechnieken uit de tijd van Keizer Constantijn onthuld, met name in het noordelijke gangpad. De archeologen hebben de loopgangen die Fr. Virgilio Corbo in de jaren zestig van de vorige eeuw heeft gegraven, onderzocht. Hiermee werden de eerdere resultaten van het toenmalig onderzoek bevestigd en werden hier nog nieuwe gegevens aan toegevoegd. Ze ontdekten met name dat de steengroeve van destijds oneffen en diepe oppervlakken had. Daarom moesten de eerste christenen het terrein met behulp van lagen aarde en keramiek effenen, een primitieve maar ingenieuze grondwerktechniek. Het archeologisch team bestudeerde ook de funderingsmethoden van de noordmuur uit de tijd van Constantijn, die gedeeltelijk intact bleef. Archeologie tijdens momenten van gebed Ondanks de hoge complexiteit van het werk zijn de gebedsmomenten en de liturgische diensten nooit gestopt. Tijdens feestdagen worden de opgravingen wel onderbroken en gaan daarna verder door in harmonie met het heilige ritme van de locatie. " De archeologie heeft elementen aan het licht gebracht waarvan we het bestaan niet kenden ", legt Fr. Ricco uit, " maar bovenal heeft ze het respect dat we al hadden, versterkt. " Besluit: Een levend Jeruzalem In de Basiliek van het Heilig Graf wordt veel meer opgegraven dan alleen oud puin. Deze stenen zijn de getuigen van de Wederopstanding, van herinneringen die in kalksteen zijn gegrift, van geloof dat de tijden van onderdrukking heeft overleefd en van een heilig landschap dat nog steeds een grote betekenis heeft. Deze kerk, die ooit een steengroeve, een tuin en een graf is geweest, blijft een levend symbool van hoop. Ze blijft een plek waar de stenen getuigenis afleggen en waar de stilte van de eeuwen plaatsmaakt voor de stemmen van gebed en onderzoek. Bron : Latin Patriarchate of Jerusalem / lpj.org Foto: © Latin Patriarchate of Jerusalem / lpj.org Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore © Belgische Landscommanderij - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem
Fr. Francesco Ielpo werd op 24 juni tot nieuwe custode van het Heilig Land benoemd en bereidt zich voor op een missie met grote verantwoordelijkheid en diepe spirituele betekenis. Zijn benoeming belichaamt een belofte van vertrouwen en continuïteit in de Franciscaanse missie in het Heilig Land, in dienst van de Kerk en de pelgrims van over de hele wereld. Midden de reeds geplande verplichtingen was de nieuwe Custode zo vriendelijk om ons een moment te gunnen om zichzelf voor te stellen, zo bijvoorbeeld over zijn roeping als Minderbroeder.. Hij wou tevens graag met ons enkele gedachten delen over het Heilig Land en de missie die hem te wachten staat. Als jonge student geneeskunde was hij verloofd en had hij een parttime baan. Zijn leven leek zo gewoon, al leefde er een grote onrust in zijn hart. “ Waaraan en voor wie is het de moeite waard om mijn leven te wijden ?” Hij kende de Heilige Franciscus nog niet maar werd op het pad van zijn roeping door een minderbroeder vergezeld. Fr. FRANCESCO IELPO, ofm Custode van het Heilig Land Aan de ene kant stond alles wat ik reeds had en zou moeten opgeven en aan de andere kant stond alleen de Heer. Maar voor mij was het snel duidelijk dat de Heer oneindig veel zwaarder woog. Ik herinner me dat ik op de dag van mijn professie, dat wil zeggen van mijn wijding, deze zin heb gekozen die mijn hele roeping zou samenvatten. Het is een zin uit het boek van de Profeet Jeremia, die zegt: “ Heer, U hebt mij verleid en ik liet mij verleiden. U hebt mij gegrepen en U hebt mij overwonnen. ” Fr. Ielpo trad in bij de Franciscanen en beleefde zijn roeping ten volle binnen zijn eigen religieuze provincie, zonder hierbij ooit aan het Heilig Land te hebben gedacht. In 2013 gaf hij aan zijn superieuren te kennen dat hij graag op missie naar Afrika wilde, maar in plaats daarvan kreeg hij de functie van Commissaris van het Heilig Land aangeboden. Fr. FRANCESCO IELPO, ofm Custode van het Heilig Land Het is altijd verstandiger om “ ja ” te antwoorden op de vragen van superieuren, door wie Gods wil zich manifesteert – zelfs als die vragen mysterieus zijn of zelfs moeite kosten. Ik zei toen inderdaad “ ja ” al. had Ik nog nooit het Heilig Land in mijn gedachten gehad. Ik zou er in ieder geval nooit zelf om gevraagd hebben,. En toch begreep ik dat het beter was om toe te stemmen. Zo opende zich voor mij, een nieuwe en onverwachte wereld. En dertien jaar later kan ik zeggen dat deze keuze gunstig is geweest – ook voor mijn eigen leven. Voor Fr. Ielpo betekende het Heilig Land de kans op een ware ommekeer en een oprechte liefde voor Christus, het vleesgeworden Woord, die in dit land kwam wonen. Fr. FRANCESCO IELPO, ofm Custode van het Heilig Land Omdat het Heilig Land je dwingt om het mens-zijn van Jezus onder ogen te zien, omdat elke plek je over een concreet feit, een fysisch feit vertelt, over een ware, echte aanwezigheid. Dat is voor mij heel betekenisvol geweest, ook voor mijn roeping. Het Heilig Land is een plaats die Fr. Ielpo ook hielp om persoonlijk te groeien, zijn horizon te verruimen en zich voor ontmoetingen met andere mensen en culturen open te stellen. Fr. FRANCESCO IELPO, ofm Custode van het Heilig Land Diversiteit ervaren is altijd iets dat je verrijkt en doet groeien. Ik zou niet de persoon zijn die ik nu ben zonder de voortdurende ontmoetingen met al die mensen. Geconfronteerd met de missie die hem wacht – die gekenmerkt wordt door vele uitdagingen, zoals de oorlog, de afwezigheid van pelgrims en de moeilijkheden die eigen zijn aan de Custode van het Heilig Land – voelt Fr. Ielpo zich gesteund en bemoedigd. Hij is bijzonder dankbaar voor het waardevolle werk dat Fr. Francesco Patton de afgelopen jaren heeft verricht en hij is trots op de inzet van de ongeveer 280 broeders die dagelijks de inwoners van deze plaatsen begeleiden. Fr. FRANCESCO IELPO, ofm Custode van het Heilig Land Mijzelf persoonlijk in dienst stellen van de Custode – dat wil zeggen, mij in dienst stellen van deze levende stenen, van deze heilige en gezegende plaatsen – vormt vooral een steun voor mijn eigen leven en betekent voor mij daarom een geweldige kans! Bron: Website Christian Media Center Foto: © Christian Media Center Video: © Christian Media Center Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore © Belgische Landscommanderij - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem