Welkom

De Orde van het Heilig Graf van Jeruzalem is een ridderorde onder het gezag van de Paus. Ze wordt geleid door de Kardinaal Grootmeester. De Orde zet zich in om de christen gemeenschap in het Heilig Land te helpen. Dit omvat heden Jeruzalem, Israël, Palestina, Jordanië en Cyprus.


Haar leuze is Deus lo vult (God wil het)

De Orde telt nu wereldwijd ongeveer 30.000 leden, dit over een dertigtal landen verspreid.

De leden onderschrijven een dubbel engagement:

- Spirituele en materiële (aan scholen, ziekenhuizen, weeshuizen…) steun aan de christenen in het Heilig Land

- Samen hun geloof te verdiepen en te beleven.

Bezoek onze website om met een simpele vingertoets met onze acties kennis te maken.

Ons laatste nieuws

In het hart van het Heilig Land, Heilige Mis voor Paus Leo XIV

Jeruzalem, 22 mei 2025 - Uit vreugdevolle dankbaarheid voor de verkiezing van Paus Leo XIV kwam het Aartsbisdom Jeruzalem in de Basiliek van het Heilig Graf bijeen om er, vóór de luifel, de plaats van de Verrijzenis van Christus, een plechtige mis op te dragen. Zijne Eminentie Kardinaal Pierbattista Pizzaballa, Latijns Patriarch van Jeruzalem, leidde de liturgie. Hij wist zich omringd door de bisschoppen, priesters en religieuzen alsook door een grote groep lokale gelovigen en pelgrims. Aartsbisschop Adolfo Tito Yllana, Apostolisch Nuntius in het Heilig Land, verzorgde de preek waarin hij namens de Kerk in de regio zijn oprechte felicitaties aan de Heilige Vader overbracht. Hij prees de spirituele diepgang, de pastorale ijver en de inzet voor eenheid van de nieuwe Paus en benadrukte diens leuze: "Wij zijn allen één in die Éne", een oproep om gemeenschap, broederschap en vrede binnen de Kerk en overal ter wereld op te bouwen. Tijdens een aangrijpend moment in de openingsmis van zijn pontificaat in Rome riep Paus Leo XIV de gelovigen op om de opofferende liefde van Christus te belichamen en om vooral in deze moeilijke tijden " een zuurdesem van harmonie voor de mensheid " te worden,. Na de Eucharistieviering vond er een receptie plaats in het Latijns Patriarchaat van Jeruzalem, waar de geestelijkheid en gelovigen voor een gebedsviering bijeenkwamen. Hier bevestigden zij hun spirituele verbondenheid met de Apostolische Stoel en hun steun voor de zending van Paus Leo XIV. Deze heilige liturgie bood de gelegenheid om publiekelijk de geestelijke gemeenschap van de lokale Kerk met de Apostolische Stoel en haar oprechte devotie voor de Heilige Vader te bevestigen. Nu de Kerk onder leiding van Paus Leo XIV aan een nieuw hoofdstuk begint, verenigen de gelovigen van het Heilig Land zich in gebed en vragen op voorspraak van de Heilige Maagd Maria, de Heer om het nieuwe pontificaat met genade, wijsheid en een diep getuigenis van het Evangelie te zegenen. Bron : Latin Patriarchate of Jerusalem / lpj.org Foto: © Latin Patriarchate of Jerusalem / lpj.org Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore © Belgische Landscommanderij - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem

Meer lezen
De 1700ste verjaardag van het Concilie van Nicea: een gebed voor de levende stenen van het Heilige Land

Naar aanleiding van de 1700ste verjaardag van het Concilie van Nicea (325) die op 20 mei werd gevierd, kwamen de vertegenwoordigers van de Kerken van Jeruzalem, gecoördineerd door de Stichting Vrienden van het Heilig Land, in de Co-kathedraal van het Latijnse Patriarchaat van Jeruzalem bijeen. Dit concilie was destijds een sleutelmoment waarop de toenmalige bisschoppen van de Kerk de officiële Geloofsbelijdenis opstelden, die de diverse culturele stromingen en visies van hun tijd weerspiegelde. Er werd een symbolische verbinding gelegd met de beroemde Temple Church in Londen. Samen bevestigden de gelovigen hun gemeenschappelijke geloof in Jezus Christus en baden voor de "levende stenen" van het Heilig Land, zodat zij in deze onzekere tijden toch in vrede zouden kunnen leven. PETER RAND Aftredend Vicevoorzitter en lid van de Raad van Bestuur Het is van groot belang om de christenen in het Heilig Land via kerkleiders, al onze sympathisanten en de kerkelijke hiërarchie van Engeland en Wales te verenigen. Deze laatste worden door vele denominaties in Londen vertegenwoordigd. Tegelijk willen we bewuster worden van de uitdagingen waarmee onze christen broeders en zusters hier worden geconfronteerd. We willen ervoor zorgen dat zij in het Heilig Land blijven en dat er hier een sterke christelijke gemeenschap blijft bestaan. Kardinaal Pierbattista Pizzaballa, Latijns Patriarch van Jeruzalem, benadrukte in zijn toespraak het historische en spirituele belang van het Concilie van Nicea en stelde dat Christus ten allen tijde het enig geldige en blijvende antwoord is op alle vragen van de mens. Ook drong hij er bij de Kerk van vandaag op aan om haar geloof met moed te verkondigen en te belichamen. Daartoe is het belangrijk om door een levend en concreet getuigenis de aanwezigheid van Christus in onze hedendaagse wereld zichtbaar te maken. Peter Rand, de aftredende vicevoorzitter van de Stichting Vrienden van het Heilig Land, stuurde ook een boodschap van hoop aan de lokale christenen. Hij benadrukte hoe belangrijk het is om het geloof vast te houden en ondanks de zware moeilijkheden met het Heilig Land verbonden te blijven. PETER RAND Aftredend Vicevoorzitter en lid van de Raad van Bestuur We moeten ons niet alleen richten op “ het geven van brood, maar ook hoe we kunnen leren om dit te verdienen ”. De boodschap die ik vandaag wil overbrengen is een boodschap van hoop. En de hoop die hebben we. De veerkracht van de christelijke gemeenschap hier is opmerkelijk en wij willen deze hoop ondersteunen, zodat deze blijft bestaan en een sterke toekomst hier in het Heilig Land mogelijk maakt. Het Concilie van Nicea blijft voor iedereen een onmisbare referentiebron, een licht dat het leven van de mens verlicht. Bron: Website Christian Media Center Foto: © Christian Media Center Video: © Christian Media Center Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore © Belgische Landscommanderij - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem

Meer lezen
Onder de Damascuspoort, een Romeinse poort: keerpunt in de heiligheid van Jeruzalem

Na drie jaar restauratiewerkzaamheden die door de Organisatie ter Ontwikkeling van Oost-Jeruzalem werden uitgevoerd, is een toeristische trekpleister onder de Damascuspoort in Jeruzalem voor het publiek opengesteld. Het parcours neemt de bezoeker mee op een ware reis door de tijd naar de heidense stad Aelia Capitolina. Deze werd in de 2de eeuw op de ruïnes van Jeruzalem gebouwd. GURA BERGER Woordvoerder van de Société de Développement de Jérusalem-Est Hier achter mij bevindt zich een van de best bewaarde geheimen van de stad. De Romeinse poort Aelia Capitolina die door Keizer Hadrianus na de Bar Kochba-opstand als symbool van de overwinning op Jeruzalem werd gebouwd. De architectonische structuur van de poort bestond uit een versierde triomfboog met drie arcaden en twee indrukwekkende zijtorens De arcade links is door de eeuwen heen vrijwel intact gebleven. Bovenaan de boog stond de naam van de Romeinse stad gegraveerd: Aelia Capitolina. De poort had monumentale afmetingen. Ze was ongeveer 42 meter breed, 20 meter hoog en 10 meter dik. Aan weerszijden van de arcaden stonden zuilen met verhoogde voetstukken, die men vandaag de dag nog steeds tussen de archeologische resten kan opmerken. GURA BERGER Woordvoerder van de Société de Développement de Jérusalem-Est De poort was de belangrijkste toegang tot de stad waarlangs karren en goederen over de hoofdweg op en aan reden. Het was precies bij deze poort dat de bewakers, die verantwoordelijk waren voor het innen van de toegangsbelastingen tot de heidense stad Aelia Capitolina, de voorbijgangers tegenhielden en controleerden. Achter de poort bevond zich een geplaveid plein, waar nog steeds de groeven te zien zijn die moesten beletten dat de wielen van de strijdwagens zouden slippen. Ook zijn er in de steen vierkanten getekend die ooit door Romeinse soldaten voor hun ontspanning werden gebruikt. In het midden van het plein bevond zich een zuil van waar de afstanden langs de wegen die naar de stad leidden, werden gemeten. Deze zuil is duidelijk herkenbaar op de Kaart van Madaba, en het is precies daaraan dat de poort haar Arabische naam ontleent: Bab al-Amud, hetgeen wil zeggen "Poort van de Zuil". Een moderne gravure op de vloer van het plein geeft aan waar deze zuil oorspronkelijk stond. De poort symboliseerde de triomfantelijke intocht in de stad en verwelkomde met al haar grandeur de bezoekers op plechtige wijze. Naast het decoratieve aspect staat de poort ook symbool voor een tragisch keerpunt in de geschiedenis van de stad. Hier stond ooit de Tempel van de Heer alvorens de stad zijn heidens karakter kreeg. Op dezelfde plaats richtten de Romeinen een gebedshuis op ter ere van hun god Jupiter. Daarmee verergerden ze de verontwaardiging van de Joden en legden ze de basis voor de Bar Kochba, de Jodenopstand tegen de Romeinen. GURA BERGER Woordvoerder van de Société de Développement de Jérusalem-Est Er ontstond destijds een eerste discussie over de wenselijkheid van het starten van de opstand. De ouderen waren er fel tegen gekant en dachten met afschuw terug aan de verschrikkingen van de grote oorlog die zestig jaar eerder had plaatsgevonden. Toen was het echt verschrikkelijk geweest. Fr. EUGENIO ALLIATA, ofm Archeoloog aan het Studium Biblicum Franciscanum We weten dat er tijdens de Tweede Joodse opstand onder leiding van Bar Kochba, ook christenen in Jeruzalem aanwezig waren. Maar zij deelden evenwel niet de mening van de rest van het Joodse volk. GURA BERGER Woordvoerder van de Société de Développement de Jérusalem-Est Bij het uitbreken van de opstand lieten de christenen aan de Romeinse bevelhebbers weten dat zij niet bij het conflict betrokken waren. Tijdens de Bar Kochba-opstand werden naar schatting 600.000 Joden vermoord, terwijl vele anderen tot slaaf werden gemaakt, waardoor de slavenmarkt van het Romeinse Rijk zelfs verzadigd raakte. GURA BERGER Woordvoerder van de Société de Développement de Jérusalem-Est Tegen het einde van de opstand was de prijs van een slaaf zo laag geworden dat deze nauwelijks zoveel waard was als een maaltijd voor een paard. Het heidense karakter van de stad werd ook zichtbaar toen er boven het Heilig Graf van Christus een nieuwe heidense tempel werd gebouwd. Fr. EUGENIO ALLIATA, ofm Archeoloog aan het Studium Biblicum Franciscanum De theoloog Hieronymus die in de 4de eeuw leefde, beweert dat de heidenen deze tempel bouwden als een bewuste daad van verzet tegen de christenen, met de bedoeling om de bron van hun geloof voorgoed te begraven. Het Graf van Christus en de herinnering aan zijn opstanding uit de dood moesten verdwijnen. In de stad Aelia Capitolina was de aanwezigheid van Joden sterk afgenomen. Keizer Hadrianus hield het niet enkel bij een verandering van de naam van de stad. Fr. EUGENIO ALLIATA, ofm Archeoloog aan het Studium Biblicum Franciscanum Hadrianus stichtte een nieuwe provincie, "Syrië-Palestina” genaamd, ter vervanging van de regio Judea. Pas aan het begin van de Byzantijnse periode zou Jeruzalem zijn status als heilige stad terugkrijgen. Toen werd het christendom de officiële godsdienst van het rijk. De poort van de heidense stad die onder Bab al-Amud (de huidige "Damascuspoort") is gelegen, moet vandaag de dag het hoofd buigen voor de aura van Zijn Heiligheid. Bron: Website Christian Media Center Foto: © Christian Media Center Video: © Christian Media Center Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore © Belgische Landscommanderij - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem

Meer lezen
De Grootmeester presenteert de wensen van de Orde aan de nieuwe paus

Met de naam “Leo” verraste Kardinaal Robert Francis Prevost onder het toeziend oog van Michelangelo's Christus in de Sixtijnse Kapel wellicht zowat alle kardinalen van het conclaaf. Hij werd de 267ste opvolger van de Apostel Petrus en de veertiende in de reeks pausen die deze naam als pausennaam hebben gekozen. Ja, Paus Leo is de nieuwe Bisschop van Rome en hoofd van de Katholieke Kerk. Toen twee derden van de stemmen was geteld en ik als stemopnemer de uitslag bekendmaakte, zag ik op zijn gezicht een intense emotie. Hij besefte ten volle hoe zwaar de missie was waartoe God hem riep. Op dat moment stonden alle kardinalen op en gaven hem een lang en warm applaus, als teken van gezamenlijke goedkeuring, broederlijke genegenheid en aanmoediging. Zonder ogenschijnlijk zijn kalmte en sereniteit te verliezen, toonde Leo XIV ons het gezicht: dat van een man Gods die zich volledig naar Gods wil wenste te schikken. Met een gezicht als een teken van geloof waarop hij altijd had vertrouwd en dat hem vanuit zijn geboorteplaats Illinois (in de Verenigde Staten) naar een religieus leven bij de Augustijnen had geleid, en vervolgens naar de missies van de apostolische vicariaten van Chulucanas, Iquitos en Apurímac had gevoerd. Uiteindelijk kwam hij in de directie van het Bisdom Chiclayo (Peru), waar Franciscus hem in 2014 had aangesteld. In januari 2023 werd hij door Paus Franciscus tot prefect van het dicasterie voor bisschoppen benoemd en tijdens het consistorie van 30 september van datzelfde jaar verhief de paus hem tot kardinaal. Paus Leo XIV is de geestelijke zoon van de Heilige Augustinus, de grote bisschop van Hippo, die in zijn jeugd verdwaalde in het heidense filosofische denken van zijn tijd (4de/5de eeuw na Chr.) maar uiteindelijk tot het geloof in Christus kwam. Augustinus was de grootste theoloog van zijn tijd. Hij wilde degenen die hem in gebed en religieus leven volgden, een levensregel meegeven die vandaag de dag nog steeds zijn belang heeft. Leo XIV zei dat hij deze naam had gekozen met twee grote pausen in gedachten: Leo de Grote (4de-5de eeuw), theoloog, exegeet en buitengewoon zielzorger, die aan de Kerk van Rome aanzien en gezag heeft verleend. Hij bevestigde heel duidelijk het primaatschap van de paus in de hele Kerk, omdat - zo zei hij - " het karakter van de pauselijke waardigheid uniek is". Hij leerde tevens dat "allen die in Christus wedergeboren zijn, door het teken van het kruis de titel van koning ontvangen ". Tevens heeft Paus Leo de Grote het geloof tegen ketterijen en de barbaarse invallen verdedigd. Voor Leo de Grote was de Kerk als een lichaam waarin Christus woont. Maar daarnaast was er ook Paus Leo XIII (1810-1903), de grote paus van de " sociale kwesties " van zijn tijd. Hij schreef de eerste grote Encycliek  Rerum Novarum over de sociale leer van de Kerk. Toen ik mij in de Sixtijnse Kapel even naast de nieuwgekozen paus bevond, wees ik hem er tijdens een moment van stilte op dat Leo XIII de aanwezigheid van Dames in de Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem had goedgekeurd. Dit was in 1888. Hij uitte zijn verbazing tegenover mij, aangezien hij niet op de hoogte was van de hervormingsdrang die deze paus aan onze instelling had gegeven. Paus Leo XIV zal de paus zijn die, zoals hij mij vertelde, zich met de sociale kwestie van de arbeid zal bezighouden, omdat, zo voegde hij eraan toe, we ons voor wat het werk betreft in een kritieke periode bevinden. Werk kan immers de waardigheid van de persoon en het gezin laten groeien. En deze worden nu bedreigd door de invasie van de zogenaamde kunstmatige intelligentie, door de uitbuiting van onbeschermde werknemers en kinderarbeid, in het voordeel van degenen die winst boven alle andere overwegingen stellen. Hij wil een paus zijn die Christus in het middelpunt plaatst, zonder wie alle handelen tot spirituele en geestelijke armoede gedoemd is. Bijna een nieuw humanisme, niet alleen integraal, maar ook christelijk. Zijn pauselijke leuze die onder zijn wapen te lezen is - In Illo Uno Unum (“Wij zijn één in die Éne”), bevat reeds zijn programma. Het is geïnspireerd door de Heilige Augustinus en het Evangelie van Johannes, waarin Jezus zijn discipelen vraagt de eenheid in Hem te bewaren. De Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem, trouw aan de paus, stuurt hem haar beste wensen voor zijn pontificaat. Fernando Cardinal Filoni Bron : Website Grootmeesterschap - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem Foto : © Grootmeesterschap Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore © Belgische Landscommanderij - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem

Meer lezen
Meer nieuws
De Ridderorde van het
Heilig Graf van Jeruzalem
Vogelzanglaan 2
1150 Brussel
Newsletter

Deze website maakt gebruik van cookies. Essentiële en functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden geweigerd. Andere cookies worden gebruikt voor statistische doeleinden (analysecookies) en worden alleen geplaatst als u met de plaatsing ervan instemt. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.