Een gemeenschap die het Koninkrijk van Christus verkondigt

17 November 2023



Op het einde van het liturgisch jaar viert de Kerk plechtig het koningschap van Christus, de Koning van het Heelal. Hij is de Meester van heel de geschiedenis en van de hele mensheid en ondanks de tegenstrijdigheden die de wereld vandaag de dag ervaart, blijven we geloven in en blijven we vol ongeduld wachten op Zijn uiteindelijke manifestatie.

De gemeenschap Regnum Christi bevindt zich in Jeruzalem. Deze beweging is in 1941 in Mexico ontstaan en heeft als zending om het Koninkrijk van Christus aan de wereld te verkondigen.

P. FERNANDO MORALES
Priester van de congregatie van de Legioensoldaten van Christus

Regnum Christi vervult zijn zending op een zeer gevarieerde wijze. We doen dit binnen de gezinnen, onder leken, maar vooral door zich voor de vorming van opvoeders binnen de Kerk in te zetten. We werken in scholen, universiteiten, evangelisatiecentra, apostolische werken en andere zeer gevarieerde sociale werken, maar ook via de media. Hoewel de situaties die we tegenkomen zeer divers zijn, zijn we vooral in onderwijscentra aanwezig.

Pater Fernando vertelt hoe de communauteit in 2004 werd belast met het bestuur en de dienstverlening van het Centrum Notre Dame in Jeruzalem. Dit gebeurde in opdracht van Paus Paulus VI en van een van de instellingen van de Heilige Stoel in het Heilige Land.

Deze plaats doet dienst als een groot pension en verwelkomt pelgrims van over de hele wereld. Binnenin is er een kapel waar elke dag liturgische vieringen plaats hebben en waar men kan participeren aan de Eucharistische aanbidding, het Sacrament van de verzoening kan ontvangen of zelfs van enige persoonlijke geestelijke begeleiding kan genieten.

Sedert 2006 loopt er in het Centrum Notre Dame een permanente tentoonstelling van een reproductie van de Heilige Lijkwade. Bianca Mattos, een Braziliaanse die al 27 jaar lid is van de beweging, is er de verantwoordelijke. Voor haar is dit een kans om de ontmoeting met het lijden, de dood en de Verrijzenis van Christus van nabij te beleven.

BIANCA DE MATTOS
Godgewijde vrouw van het Regnum Christi

Het is zeer aangenaam vast te stellen dat verschillende gidsen vragen om naar hier te komen om de Heilige Lijkwade te aanschouwen alvorens ze het Heilig Graf bezoeken. Het is voor de mensen een gelegenheid om via deze tentoonstelling over de lijkwade-meer te weten te komen over de geschiedenis van het christendom en over de evangeliepassages die over de passie van Christus vertellen.

Het Mysterie van Christus midden in de wereld,” zegt Bianca, “is niet etherisch, maar heel reëel, en dit geeft betekenis aan Zijn roeping.

BIANCA DE MATTOS
Godgewijde vrouw van het Regnum Christi

De persoonlijke ontmoeting met Christus was voor mijn roeping heel belangrijk. Ik vond een plek, een gezin, waarin ik de levende Christus kon ervaren. De gemeenschap van Regnum Christi is zeer actief in het apostolaat en stelt ons in staat om, via haar eigen gezicht, het gezicht van Christus de Apostel te aanschouwen.

P. FERNANDO MORALES
Priester van de congregatie van de Legioensoldaten van Christus

Het feest van Christus Koning betekent het vieren en herinneren dat de Heer Jezus de Koning van het universum is. Hij is de Koning van de wereld, ook al hebben we vaak het gevoel dat Zijn koninkrijk heel ver van onze realiteit verwijderd is. We zien de voortdurende afwijzing van Christus door de geschiedenis heen. Maar toch herbevestigen en herdenken we elk jaar dat Christus de Koning van de wereld is. Christus is de Heer, vooral op deze aarde, waar Hij zelf Zijn koninkrijk is komen zaaien.



Bron: Website Christian Media Center
Foto: © Latin Patriarchate of Jerusalem / lpj.org
Video: © Christian Media Center
Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore
© Belgische Landscommanderij - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem


De Ridderorde van het
Heilig Graf van Jeruzalem
Vogelzanglaan 2
1150 Brussel
Newsletter

Deze website maakt gebruik van cookies. Essentiële en functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden geweigerd. Andere cookies worden gebruikt voor statistische doeleinden (analysecookies) en worden alleen geplaatst als u met de plaatsing ervan instemt. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.