God die over de mensheid heeft geweend

9 Maart 2023


Op 8 maart begon de Franciscaanse vastenbedevaart bij het heiligdom van Dominus Flevit. Dit is een voorouderlijke traditie die de herinnering aan de christenen van de eerste eeuwen levendig houdt. Deze viering heeft plaats op dezelfde locatie waar eens het lijdensverhaal zich heeft afgespeeld.

De Heilige Mis werd voorgegaan door Frère Alberto Par, Secretaris van het Heilig Land, in concelebratie met de broeders van de Custode.

De kerk van het heiligdom Dominus Flevit is een creatie van de architect Antonio Barluzzi en kwam tussen 1953 en 1955 tot stand. Ze staat op de plaats waar het evangelieverhaal zich heeft afgespeeld, daar waar Christus op Zijn lijdensweg over Jeruzalem heeft geweend.

In zijn homilie sprak broeder Alessandro Coniglio, professor aan het Studium Biblicum Franciscanum, over het "verdriet van de mensgeworden God".


Fr ALESSANDRO CONIGLIO, ofm
Professor aan het Studium Biblicum Franciscanum – Jeruzalem

“De God die over ons weent, is de God Jezus Christus. Hij is mens geworden en heeft ons menszijn tot het einde toe gedeeld. Hij was zo betrokken bij de geschiedenis van de mens al kon hij niet ieder van ons zijn tot het einde toe. Hij bleef niet onbewogen bij de ellendige toestand van de zondige mens, maar treedt ook nu de geschiedenis binnen omdat hij met het welzijn van de mens begaan is. Hij heeft zich met de mens verbonden door een overeenkomst van eeuwige verbondenheid.”

Zelfs vandaag, in het aangezicht van de menselijke geschiedenis die in tal van situaties van zonde is ondergedompeld, wil God zijn kinderen door zijn tranen tot Hem terugroepen.

Fr ALESSANDRO CONIGLIO, ofm
Professor aan het Studium Biblicum Franciscanum – Jeruzalem

“God weent om onze zonden. Maar onze zonden manifesteren zich onder duizend verschillende gedaanten. Wij kunnen het bijvoorbeeld hebben over onze zonden van sociale aard, over de verschillende oorlogen in de wereld, over moord en abortus, over misdrijven tegen het menselijk leven in het algemeen, over euthanasie en aanvallen op het gezin. Wij denken aan alle omstandigheden waarin wij ons zowel individueel maar evengoed als lid van de samenleving door de zonde hebben laten meeslepen. Dat doen we in plaats van ons tot God te wenden, die juist weent omdat Hij zich door onze zonden beledigd en getroffen weet. Maar toch wil Hij ons door zijn tranen telkens opnieuw tot Hem roepen.”

Elke woensdag in de vastentijd zullen de Franciscanen, de pelgrims en de plaatselijke christenen naar de plaatsen van het lijdensverhaal leiden. Ze begeleiden hen van Gethsemane tot bij het heiligdom van de geseling.


Bron: Website Christian Media Center
Foto : © Fotoarchief lds
Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore
© Belgische Landscommanderij - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem


De Ridderorde van het
Heilig Graf van Jeruzalem
Vogelzanglaan 2
1150 Brussel
Newsletter

Deze website maakt gebruik van cookies. Essentiële en functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden geweigerd. Andere cookies worden gebruikt voor statistische doeleinden (analysecookies) en worden alleen geplaatst als u met de plaatsing ervan instemt. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.