Nieuws over het Heilig Land
In Tabgha, aan de oevers van het Meer van Tiberias, bood Jezus destijds na het wonder van de broodvermenigvuldiging hoop aan de vermoeide menigte. Daar kwamen nu christenen uit het Heilig Land bijeen om de hoop te vernieuwen die door God wordt aangeboden, dit zowel in de vorm van genade als in de vorm van een missie in de wereld van vandaag. De viering vond plaats op 8 november in de kerk van de Vermenigvuldiging van de Broden en de Vissen en werd voorgegaan door Zijne Eminentie Kardinaal Pierbattista Pizzaballa, Latijns Patriarch van Jeruzalem, in aanwezigheid van de geestelijke en de burgerlijke autoriteiten en de benedictijner monniken die voor de kerk verantwoordelijk zijn. In zijn homilie benadrukte de kardinaal dat de hoop die ons in het brood wordt aangereikt, niemand minder is dan Jezus zelf, en dat ieder christen de plicht heeft om “ eucharistisch ” te worden door niet alleen met zichzelf rekening te houden, maar vooral door naar zijn naaste te kijken. Z.E. KARDINAAL PIERBATTISTA PIZZABALLA Latijns Patriarch van Jeruzalem Het Evangelie herinnert ons eraan dat wij eucharistisch moeten worden. Dit betekent dat men zich uit angst niet in zichzelf opsluit, maar dat men zich uit liefde open stelt. Dit is onze roeping, zo hoort een christen gemeenschap ook te leven. Terwijl velen zeggen " ik en niemand anders ", leren wij " jij eerst " en " allemaal samen ” te zeggen. Dat is het ware verschil voor een christen. Binnen het complex van dit heiligdom geven de Benedictijnen reeds aan de oproep gehoor om zich tot hun naaste te wenden. Hier komt via het project "Beit Noah” het Evangelie tot leven . Dit is een opvang- en bezinningstehuis dat spirituele groei bevordert en aan bezoekers van over de hele wereld een levendige en warme ruimte biedt. P. NIKODEMUS SCHNABEL, osb Abdij van de Dormitio te Jeruzalem Wij kennen allen dit prachtige Evangelie. Als Jezus hier aankomt zijn er 5.000 mensen aanwezig maar men beschikt slechts over vijf broden en twee vissen. Het gaat om een buitengewoon wonder, het gaat slechts over één woord dat dit allemaal weet samen te vatten. Jezus voelt dit perfect aan… hij voelt dat de mensen in nood zijn. Eigenlijk is dit een heel ontroerend evangelie. Daarom hebben we besloten om van deze plaats een plek te maken voor mensen die echt in nood zijn. Tientallen jaren geleden werd Beit Noah gesticht, net als de Ark van Noach, waar iedereen zich echt welkom zou voelen. Na de mis volgde de inzegening van het nieuwe tehuis "Julius-Itzel-Haus". Dit was voorheen Beit Magadan en het wil een uitbreiding zijn van het project Beit Noah. Het is de bedoeling om aan lokale priesters en religieuzen die zich voor anderen inzetten een plek van rust en stilte te bieden. P. NIKODEMUS SCHNABEL, osb Abdij van de Dormitio te Jeruzalem Wij willen nu ten noorden van Tabgha een plek creëren waar rust en stilte heerst, vooral dan voor mensen met specifieke behoeften die naar een rustig Tabgha op zoek zijn. Maar we vergeten de mensen niet die voor zoveel andere mensen zorgen: de vele religieuze mannen en vrouwen. We willen ook hen een huis voor retraites aanbieden. Voortaan heeft Tabgha dus twee polen: Bet Noah, het levendige Tabgha, en het Julius-Itzel-Haus, het vredige Tabgha. De zegen werd uitgesproken door de patriarch in aanwezigheid van de plaatselijke gemeenschap. Na het gebed bedankte Pater Nikodemus van de Itzel Foundation, Kerk in Nood (ACN) en de gezinnen die aan de renovatie van het nieuwe huis hadden bijgedragen. Met de voltooiing van het project willen de Benedictijnen de spiritualiteit van het vermenigvuldigen en het delen overbrengen aan iedereen die de plek bezoekt. P. EFREM STOD, osb Directeur van het nieuwe bezinningscentrum Julius-Itzel-Haus Voor ons gaat Tabgha niet alleen over de vermenigvuldiging van de broden en de vissen. Het is in de eerste plaats een plek waar wordt gedeeld. Wij willen de schoonheid van de plaats, de stilte en ons benedictijns gebed met allen delen. En we weten uit ervaring dat ook degenen die daar werken dit nodig hebben. Welkom in Tabgha, welkom in ons paradijs. Bron: Website Christian Media Center Foto: © Christian Media Center Video: © Christian Media Center Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore © Belgische Landscommanderij - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem
De voorbije twee jaar waren voor de hele Kerk in het Heilig Land bijzonder zwaar. De parochieherders hebben de beproevingen echter moedig gedragen en zijn de gelovigen onvermoeibaar blijven uitnodigen om hun geloof in Christus te versterken en het gebed, de hoop en de naastenliefde te bevorderen. Broeder Francesco Ielpo, de Custode van het Heilig Land, en Kardinaal Pierbattista Pizzaballa, Patriarch van het Latijns Patriarchaat van Jeruzalem, kijken vandaag wel vol verwachtingen uit naar de terugkeer van de christenen van over de hele wereld naar de bronnen van het geloof. Fr. FRANCESCO IELPO, ofm Custode van het Heilig Land Wij betuigen onze oprechte dank, onze immense waardering en diepe erkentelijkheid aan allen die de afgelopen twee jaar naar hier zijn blijven komen. Het betreft bisschoppelijke delegaties, bisschoppenconferenties, vrienden zowel als vrijwilligers… Ze hebben allemaal in deze moeilijke tijden getuigd van hun liefde voor ons en voor de inwoners van dit land. Z.E. KARDINAAL PIERBATTISTA PIZZABALLA Latijns Patriarch van Jeruzalem Een bedevaart naar het Heilig Land is de pelgrimstocht bij uitstek omdat het om de ontmoeting met Jezus zelf gaat, om zijn menselijkheid en om zijn historiek. Hier wordt deze ontmoeting zeer concreet. Vooreerst door het bezoek aan de Heilige Plaatsen waar Jezus heeft geleefd, maar ook door de ontmoeting met de kleine christen gemeenschap die de afgelopen jaren enorm heeft geleden. Fr. FRANCESCO IELPO, ofm Custode van het Heilig Land Dit land is van iedereen. Deze heiligdommen zijn de heiligdommen van het hele christendom. En hier wachten wij, de broeders van de Custode van het Heilig Land, en ik durf te zeggen de hele plaatselijke Kerk, op u. Wij kijken er echt naar uit om u opnieuw met open armen te kunnen ontvangen. Want een bedevaart is een levensveranderende ervaring, het is de ervaring van een authentieke ontmoeting. Z.E. KARDINAAL PIERBATTISTA PIZZABALLA Latijns Patriarch van Jeruzalem Ik ken het eerste bezwaar, Het is er gevaarlijk en er is daar oorlog. Welnu, de oorlog is voorbij. Wij leven inderdaad nog niet in volledige vrede, maar de oorlog zelf is voorbij en een bedevaart is volkomen veilig. Het is dan ook tijd om naar het Heilig Land te komen en uw verbondenheid met deze Kerk opnieuw tot uitdrukking te brengen. Fr. FRANCESCO IELPO, ofm Custode van het Heilig Land De christenen hebben behoefte aan bezoekers, ze moeten het gevoel hebben dat ze nog steeds actief deelnemen aan een land waar hun aanwezigheid betekenisvol en essentieel is en waar ze deze heiligdommen levend houden. Z.E. KARDINAAL PIERBATTISTA PIZZABALLA Latijns Patriarch van Jeruzalem Als voorganger van deze Kerk moet ik zeggen dat het heel mooi is om te ervaren hoe u met uw gebeden, uw getuigenissen en de vele vormen van solidariteit ons zo nabij bent gebleven. Maar ik herhaal vandaag opnieuw mijn wens en mijn gebed dat wij u eindelijk persoonlijk zouden mogen ontmoeten, niet langer via de lens van een camera maar in levende lijve, hier in het Heilig Land. Fr. FRANCESCO IELPO, ofm Custode van het Heilig Land Kom terug, we wachten op u. Het zal jou goed doen en het zal ons ook goed doen. Bron: Website Christian Media Center Foto: © Christian Media Center Video: © Christian Media Center Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore © Belgische Landscommanderij - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem
Tijdens de namiddag van 6 november vond in de Sophiazaal van het Pauselijk Instituut van Onze-Lieve-Vrouw van Jeruzalem een initiatief plaats dat aan de interreligieuze dialoog was gewijd. Zestig jaar geleden was een dergelijke gebeurtenis ondenkbaar maar dankzij de inzet van mannen en vrouwen van goede wil, is er geleidelijk een dialoog en wederzijdse erkenning ontstaan. YEHUDA STOLOV, Ph.D Uitvoerend Directeur De Vereniging voor Interreligieuze Ontmoetingen werd ruim 24 jaar geleden opgericht met als doel om interreligieuze uitwisselingen als middel te gebruiken om bruggen tussen gemeenschappen te bouwen. Mensen leren zichzelf kennen en leren daardoor anderen waarderen en verschillen te omarmen. Het evenement ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van Nostra Aetate heeft twee doelstellingen. Enerzijds wil het dit document bij het Israëlische publiek beter bekend maken, en anderzijds wil het ook degenen bereiken die het document wel kennen, maar niet op de hoogte zijn van de activiteiten van de vereniging. Een van de grootste uitdagingen voor de hedendaagse dialoog is nog steeds de gesloten mentaliteit waarin andersdenkenden niet welkom zijn. YEHUDA STOLOV, Ph.D Uitvoerend Directeur Ik geloof dat dit de belangrijkste missie is van de Vereniging voor Interreligieuze Ontmoetingen. Ze moet mensen aanmoedigen om te leren hun meningsverschillen op een vriendelijke manier te uiten, dit niet perse door het met mekaar eens te zijn, maar door te leren elkaar ondanks de verschillen te respecteren. De vereniging ziet erop toe dat de integriteit van elke traditie behouden blijft. Ze wil de tradities niet tot een onduidelijk en vaag geheel samensmelten, maar wil een ruimte creëren waarin iedereen zich veilig en op zijn gemak kan voelen, terwijl elkeen tegelijkertijd aan zijn eigen geloof volledig trouw blijft. CAROLINA FRIMER Verantwoordelijke van de organisatie Er zijn 35 groepen uit heel het hele Heilig Land die samenkomen. Het gaat om mensen uit alle sociale, politieke en religieuze achtergronden die elkaar ontmoeten om verbindingen te leggen. Vandaag is dit wel iets heel bijzonders. Ik ben ervan overtuigd dat de interreligieuze dialoog bij genezing, verbinding en opbouw een beslissende rol speelt. Veeleer dan ons op vernietiging, schuldgevoel of haat te richten, zijn we hier om opnieuw op te bouwen en te verenigen. Religies spelen inderdaad een fundamentele rol bij het bevorderen van de vrede, de liefde en de authentieke relaties, en dit niet alleen met God, maar ook onder mekaar. Volgens rabbijn David Rosen betekende Nostra Aetate een ware revolutie in de betrekkingen tussen de katholieke Kerk en het Joodse volk. Vóór deze tekst was men ervan overtuigd dat de Joden door God waren verworpen, omdat zij gezamenlijk voor de dood van Jezus verantwoordelijk werden geacht. Het document veroordeelt elke vorm van antisemitisme en veroordeelt tevens de haat tegen en de vervolging van de Joden, doorheen de tijden en door wie dan ook. De pauselijke bezoeken aan het Heilig Land en de ontwikkeling van de Joods-christelijke betrekkingen zijn een concreet bewijs van de veroordeling. Rabbin DAVID ROSEN Speciaal Adviseur van het Abu Dhabi Jewish Family House In de Verenigde Staten bestaat er een samenwerkingsverband tussen Joodse en christelijke studiecentra. Ik geloof dat er nu zo'n 40-tal samenwerkende organisaties zijn, waarvan het overgrote deel katholiek is. Dit is dus een ongelooflijke verandering. Uit een onderzoek in Texas blijkt dat jonge katholieken tegenwoordig van de Joden een positief beeld hebben. In een groot deel van de geschiedenis was dit niet het geval. Het is interessant dat zich dit allemaal in de Verenigde Staten afspeelt: De Kerk kan haar leer terzake officieel wel veranderen, maar om echt impact te hebben, is de juiste sociologische context nodig. Het is essentieel om ruimten te creëren waar Joden en katholieken elkaar kunnen ontmoeten en elkaar persoonlijk kunnen leren kennen. Een moeilijkheid die de rabbijn in het Heilig Land signaleert, ligt in de politieke context in dit gebied. De meerderheid van de christenen zijn Arabieren, sommigen wonen in Palestina en anderen in Israël. Ook de mentaliteitsverschillen tussen Noord en Zuid hebben invloed op de onderlinge relaties. Daarom is de rol van de christen leiders in de kleine gemeenschappen fundamenteel. Maar ondanks al deze uitdagingen blijft de rabbijn over de reeds geboekte vooruitgang optimistisch. Rabbin DAVID ROSEN Speciaal adviseur van het Abu Dhabi Jewish Family House De christen gemeenschappen spelen een cruciale rol, zowel door als brug tussen gemeenschappen te fungeren als door hun aanwezigheid, want de aanwezigheid van een minderheid weerspiegelt immers de gezondheid van een samenleving. Ik hoop dat christenen de essentiële rol van bemiddelaars zullen blijven spelen en moslims, joden en christenen in een land van vrede zullen verenigen. Bron: Website Christian Media Center Foto: © Christian Media Center Video: © Christian Media Center Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore © Belgische Landscommanderij - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem
Als gevolg van een combinatie van klimatologische en agrarische factoren is de olijvenoogst in het Heilig Land sterk afgenomen. De hitte, de droogte en de frequente weersveranderingen hadden een grote negatieve invloed. Tegelijk is deze traditie een bron van sociale druk en onzekerheid geworden, waardoor de rechten van de boeren in het dorp Taybeh worden ondermijnd. Taybeh is een dorp met een exclusief christelijke bevolking. SULEIMAN KHOURIEH Burgemeester van Taybeh Het landoppervlak van Taybeh bedraagt 24.000 dunum en deze zijn sinds 1958 aan ons toegewezen. Van deze oppervlakte kunnen we evenwel slechts 6.000 dunum gebruiken, omdat de toegang tot de resterende 18.000 dunum door de aanvallen van kolonisten en herders uit de heuvels wordt geblokkeerd. Het Latijns Patriarchaat van Jeruzalem blijft de christelijke aanwezigheid in het dorp Taybeh krachtig verdedigen. Het beschouwt de bescherming van de menselijke persoon als een essentieel onderdeel van hun spirituele missie. Het Patriarchaat is ter plaatse aanwezig en zet zich voortdurend in met haar diplomatieke betrokkenheid. Het streeft ernaar de rechten van de inwoners en hun vrije toegang tot het land te garanderen. Père BASHAR FAWADLEH Pastoor van de Latijnse gemeenschap in Taybeh Vandaag zijn we hier met drie diplomatieke delegaties uit Jeruzalem om de boeren van Taybeh te ondersteunen. Het betreft het Italiaanse consulaat, het Franse consulaat en het Belgische consulaat.. De delegaties handelen vanuit medemenselijkheid om de rechtvaardigheid en de waarheid te bevorderen en de christen en Palestijnse aanwezigheid in dit land te ondersteunen. RAMEZ KHOURY Inwoner van Taybeh Als de diplomaten er niet waren bij geweest, dan waren we zeker aangevallen, daar ben ik van overtuigd. We zouden de olijven niet hebben kunnen oogsten. Maar we blijven hier en zullen elke boom oogsten. FARAH ODEH Inwoner van Taybeh Dit land heeft er niet altijd zo uit gezien. Ik heb er altijd naar gestreefd om het terrein geploegd en in orde te houden. Maar kijk eens aan: tegenwoordig hebben we er geen toegang meer toe. We kunnen het niet meer verbouwen en kunnen er de vruchten niet meer van oogsten. Ik dank de delegaties dat zij ons de mogelijkheid hebben gegeven om onze olijfbomen te bereiken en zo voor onze kinderen nog te oogsten. SULEIMAN KHOURIEH Burgemeester van Taybeh Onze verliezen zijn enorm. Alleen al in het oostelijke deel van het dorp verloren we 4.000 dunum. We nodigen buitenlandse delegaties uit om een paar uurtjes met ons mee te werken zodat we zelf fruit kunnen oogsten en een flesje olie voor onze kinderen mee naar huis kunnen nemen. Er kan geen rechtvaardigheid bestaan op basis van onderdrukking of discriminatie. En er kan geen waardigheid worden behouden zonder een vrede die in waarheid en gelijkheid is geworteld. FARAH ODEH Inwoner van Taybeh We willen vrede, we zoeken vrede, we zoeken liefde. We willen in veiligheid leven. Bron: Website Christian Media Center Foto: © Christian Media Center Video: © Christian Media Center Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore © Belgische Landscommanderij - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem
“ Zorg voor een broederlijke aanwezigheid door naar de wortels van het geloof terug te keren .” Dat was het hoofddoel van de bisschoppen van Lombardije die op bedevaart naar het Heilig Land kwamen. In Palestina brachten zij een bezoek aan een bedoeïenenkamp en ontdekten met eigen ogen de betrokkenheid van de Comboni-zusters bij het onderwijs aan de lokale kinderen en bij hun werk voor de vrouwen. In Taybeh beleefden ze een moment van samenhorigheid met de lokale priester, terwijl ze in Bethlehem de franciscaner gemeenschap van het klooster van Sint Catharina ontmoetten en een mooie ontmoeting hadden met de kinderen van het Effetà Instituut. Dit instituut staat onder leiding van de Dorothy Zusters. Z.Ex. Mgr MARIO DELPINI Aartsbisschop van Milaan We hebben zeer intense ontmoetingen beleefd, verrijkt met de ontroerende getuigenissen van liefdadigheid dankzij de aandacht voor mensen in nood. Maar tegelijk leefde er ook een groot gevoel van frustratie. Er is daar te weinig werk en er is te weinig water om de woestijn in een tuin te veranderen. Zo kregen we er naast bewonderenswaardige voorbeelden van naastenliefde ook getuigenissen van lijden, vermoeidheid en zelfs van ontmoediging te horen. Sterker nog, velen hebben ons verteld dat mensen hier onlangs zijn vertrokken omdat ze voor zichzelf en hun kinderen geen toekomst of geen perspectief meer zagen. Voor Mgr. Maurizio Malvestiti, de Bisschop van Lodi, is het Heilig Land in zekere zin een thuis. In zijn beginjaren als priester werkte hij eenentwintig jaar bij de Heilige Stoel bij het Dicasterie voor de Oosterse Kerken en hierdoor kwam hij hier vroeger ook al eens. Zijn vriendelijkheid kwam duidelijk tot uiting toen hij met de kinderen van het Bedoeïenendorp een paar woorden in het Arabisch wisselde. Z.Ex. Mgr MAURIZIO MALVESTITI Bisschop van Lodi De eerste keren konden we destijds in alle rust naar Bethlehem gaan nadat we met de nodige plechtstatigheid die aan deze plek is verbonden, het Heilig Graf hadden bezocht. Maar in de loop der jaren verscheen de muur en dit werd een groot litteken dat het land weliswaar verdeelt maar de harten evenwel niet kon verdelen. Want het hart van de hele Kerk, en ik geloof ook dat van heel de menselijke familie, verlangt ernaar om naar Jeruzalem terug te keren. De plechtige Eucharistieviering die in aanwezigheid van de Overste van de communauteit van het Heilig Graf voor de luifel van het Heilig Graf plaatsvond, was een zeer ontroerend moment. Fr. GIUSEPPE GAFFURINI, ofm Overste van de communauteit van het Heilig Graf Precies vanuit het Heilig Graf komt de dringende oproep aan de pelgrims om terug te keren. Waarom die oproep? Welnu, in de Basiliek van het Heilig Graf zijn de Calvarieberg, de dood en het graf van de Verrijzenis verzameld. De voorbije twee jaar stonden in het teken van het mysterie van de dood. We mogen evenwel niet bang zijn, integendeel, we moeten meer dan ooit beseffen dat de dood niet het laatste woord heeft. " Op bedevaart komen ," zo stelde broeder Gaffurini, "i s de bevestiging van ons geloof in de Verrijzenis van Jezus. " In ontroerende woorden drong hij er bij de christenen op aan om de angst te overwinnen en de moed van hun christelijke broeders en zusters in Gaza te gedenken. Fr. GIUSEPPE GAFFURINI, ofm Overste van de communauteit van het Heilig Graf De pelgrims kunnen niet terugkrabbelen... niet nu. Wij wachten op jullie. Broeder Gianluigi, die de bisschoppen vergezelde, was diep door hun ervaring bewogen, vooral door het gevoel van eenheid dat ze door gebed in de heiligdommen van de Verlossing, zoals in Getsemane, wisten te creëren. Ook in de communauteit van Saint-Sauveur kwam een diepe broederschapservaring tot stand. Fr. GIANLUIGI AMEGLIO, ofm Commissaris voor het Heilig Land in de Sint Antonius Provincie te Milaan Reeds meer dan acht eeuwen dragen de broeders hier in naam van de Kerk zorg van de Levende Stenen. Zij zijn immers het verhaal van Jezus dat zich blijft manifesteren via de mensen die hier leven en dit unieke moment dag aan dag kunnen beleven. Ook in het Latijns Patriarchaat hadden ze een broederlijke ontmoeting met de Patriarch. Daar konden ze de uitdagingen en de hoop van de Kerk in het Heilig Land beluisteren. Z.Ex. Mgr MARIO DELPINI Aartsbisschop van Milaan Dit is een uitnodiging om in grote getale naar het Heilig Land te komen, want pelgrimstochten vormen hier een grote bron van ondersteuning. Bron: Website Christian Media Center Foto: © Christian Media Center Video: © Christian Media Center Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore © Belgische Landscommanderij - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem
Het is een ware vreugde om met Christus op een plek te zijn die zo beeldend en betekenisvol is als de Berg Tabor. Wanneer we dit even van op afstand bekijken en langzaam de weg oplopen die naar het heiligdom leidt, begrijpen we dat de mens, om naar God te kunnen luisteren, moet opstaan, zich van het tumult moet verwijderen, met Hem alleen zijn en zich door het licht van Zijn aangezicht moet laten verlichten. SAMER KHESHAIBUON Kana in Galilea Wij bidden onophoudelijk voor alle mensen die in dit Heilig Land wonen. Dat Jezus, die op deze berg van gedaante veranderde, ieder mens met liefde, vreugde en vrede samen met Hem naar het Koninkrijk der Hemelen mag verheffen. Zuster MARIA MARGARA Dochters van Onze-Lieve-Vrouw van de Calvarieberg Het is de eerste keer dat ik naar deze plaats kom en voor mij is dit echt iets geweldigs. Als ik eraan denk wat hier met de drie leerlingen, met Mozes en Elia gebeurd is dan kan ik dat niet in woorden uitdrukken. Zoiets moet je met het hart voelen. Fr. ANTONIOS HABIB, ofm Parochie van de Aankondiging, Nazareth Telkens wanneer wij deze hoogte bestijgen om hier te bidden en de Berg van de Gedaanteverwisseling te ervaren, ontvangen wij een licht dat ons helpt de moeilijkheden van het dagelijks leven te overwinnen. Daarom danken wij de Heer Jezus voor zijn voortdurende aanwezigheid aan onze zijde en wij bidden met heel ons hart dat wij het licht van het geloof mogen kunnen behouden. Dan kan niets ons overweldigen, blijven wij standvastig in de beproevingen en blijven we sterk in het geloof in Jezus, de Zoon van God die in de hemel wordt verheerlijkt. De Heilige Mis werd voorgegaan door Fr. Francesco Ielpo, Custode van het Heilig Land, in concelebratie met broeders uit heel Galilea en omliggende gebieden. Vele gelovigen uit de omgeving namen aan de viering deel, terwijl de liederen door het koor van Nazareth werden begeleid. Het was de eerste keer dat Fr. Francesco Ielpo als Custode van het Heilig Land voorging in een eucharistieviering in een heiligdom in Galilea. De Franciscaanse gemeenschap van de Berg Tabor verwelkomde hem dan ook met grote vreugde. Fr. RICARDO MARIA BUSTOS, ofm Bewaarder van het klooster op de Berg Tabor Wij zijn verheugd om voor het eerst Fr. Francesco Ielpo als nieuwe Custode van het Heilig Land te mogen verwelkomen. Hij is pas onlangs in deze hoedanigheid aangesteld. Wij heten hem van harte welkom op deze bijzondere plaats. Maar welkom ook aan alle anderen die de vreugde zullen kennen om “in situ” de Transfiguratie van de Heer te vieren. Ik geloof dat het ook tijd is om de hoop van alle mensen bijeen te brengen, vooral vanwege de oorlog die we nu al twee jaar moeten ondergaan. Het is tijd om net als Petrus, Jakobus en Johannes het ons destijds hebben voorgedaan, onze ogen naar de hemel te richten, en te beseffen dat we, ondanks alles wat we nu op aarde meemaken, de hoop van de Heer en van zijn Verrijzenis blijven genieten. In zijn homilie aansluitend bij het Evangelie van de Transfiguratie, bracht Fr. Francesco de ervaring tot leven van de drie bevoorrechte leerlingen – Petrus, Jakobus en Johannes – die van de glorie van God getuige waren. Ook wij genieten in zekere zin het voorrecht om fysiek op deze berg aanwezig te zijn en in de Heilige Plaatsen te wandelen, waar het Woord Vlees is geworden. Destijds had de schokkende aankondiging van Pasen de leerlingen in verwarring gebracht. “ Plots was er licht, schoonheid en troost nodig om de reis tot het einde toe vol te houden ,” vervolgde de Custode. “ Het pad van de leerling gaat inderdaad via het kruis maar de weg eindigt daar niet. De weg leidt immers naar de glorie .” Fr. FRANCESCO IELPO, ofm Custode van het Heilig Land Om het pad naar Golgotha, dat vervolgens naar de Verrijzenis leidt, te kunnen bewandelen, hebben we altijd een vorm van verwachting nodig. We moeten een beeld krijgen van wat er voorbij de passie, voorbij de pijn en de uitputting ligt. Welnu, ik geloof dat we op dit historische moment voor het Heilig Land en voor de mensen die in dit gezegend en gewonde land wonen, deze lichtflitsen nodig hebben om te kunnen zien dat lijden, pijn en onrecht niet het laatste woord hebben. Wij moeten opnieuw de verheerlijkte Christus zien die de opstanding aan iedereen heeft beloofd. Dit is het gebed dat ik voor alle christenen bid en in het bijzonder voor hen die in het Heilig Land wonen. Traditioneel is er na de mis een processie naar de kapel van de "Descendentibus", waar het Evangelie wordt verkondigd waarin Jezus zijn leerlingen vermaant en hen met klem vraagt om aan niemand te vertellen wat zij hebben meegemaakt, dit totdat de tijd rijp is. Moge het licht van de Transfiguratie ons in de dagen van duisternis vergezellen, moge de stem van de Vader ons op onze weg leiden en moge de hoop op de Verrijzenis ons voor altijd ondersteunen, zodat wij in een land dat door zo veel kruisen getekend is, getuigen van het licht mogen blijven. Bron: Website Christian Media Center Foto: © Christian Media Center Video: © Christian Media Center Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore © Belgische Landscommanderij - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem
Op 1 november 2025, het Feest van Allerheiligen, kwamen honderden gelovigen uit heel het Heilig Land in Bethlehem bijeen voor een bedevaart voor de vrede. Deze bedevaart werd georganiseerd door de kerkelijke bewegingen en nieuwe gemeenschappen in het Heilig Land. Het evenement was een onderdeel van de viering van het Jubileum van de Hoop en was een zichtbaar teken van eenheid en vernieuwing in een regio die zo naar vrede verlangt. Laten we samen op weg gaan voor de vrede en de hoop Vanuit het Katholieke Actie Centrum in Bethlehem trokken deelnemers uit Nazareth, Galilea, Jeruzalem en het gouvernement Bethlehem door de smalle straatjes van de Oude Stad. Met de rozenkrans in de hand en de hymnes op de lippen begaven zij zich naar de Melkgrot waar ze even pauzeerden om er getuigenissen uit het leven en hun gezamenlijk gebed te delen hetgeen de hoop onder de menigte aanwakkerde. De tocht ging vervolgens naar de Basiliek van de Geboorte waar Zijne Eminentie Kardinaal Pierbattista Pizzaballa, Latijns Patriarch van Jeruzalem, voorging in de afsluitende eucharistieviering. “ Die dag heeft op mij een onuitwisbare indruk achtergelaten, zoals we samen door de smalle straten van Bethlehem liepen en ons geloof luidop verkondigden, ” verklaarde een pelgrim uit Nazareth. “ We konden hoop en vreugde brengen aan de andere inwoners van deze stad ”. Vóór de mis werden de pelgrims voor een moment van eucharistische aanbidding uitgenodigd en velen ontvingen het sacrament van de verzoening. Bisschoppen en priesters uit het hele bisdom waren naar Bethlehem gekomen om er biecht te horen. De H. Mis werd geconcelebreerd door Bisschop William Shomali, Vicaris-Generaal, Bisschop Rafiq Nahra, Patriarchaal Vicaris in Galilea, Bisschop Giacinto-Bolous Marcuzzo, Emeritus Vicaris en Bisschop Ilario Antoniazzi, alsmede door Pater Raphel, de nieuwe pastoor van Bethlehem, en vele andere priesters uit het bisdom. Onder de aanwezigen waren vertegenwoordigers van de Franse en Italiaanse consulaten alsook van de stad Bethlehem. Een oproep voor een nieuw begin Kardinaal Pizzaballa gaf in zijn homilie voor het eerst uiting aan zijn vreugde over de samenwerking tussen de verschillende katholieke bewegingen in het bisdom. Zij belichamen zo immers de synodaliteit dewelke hij als " een prachtig teken van verbondenheid met de Kerk ” omschreef. In een reflectie op de eerste lezing uit het boek Openbaring – “ Breng geen schade toe aan de aarde, de zee en de bomen, totdat wij het voorhoofd van de dienaren van onze God hebben verzegeld ,” sprak de patriarch over de aanwezigheid van Gods kinderen in deze wereld als " zij die de totale verwoesting voorkomen ". Hij merkte op dat, hoewel zij zelf veel lijden moeten ondergaan, hun aanwezigheid nog meer onheil voorkomt. " De aanwezigheid van Gods kinderen in de wereld voorkomt vernietiging, " zei hij. " Ze zijn immers met Gods zegel gebrandmerkt en behoren Hem toe. Hun gewaden zijn in het bloed van het Lam gewassen, hetgeen een teken van het Mysterie van Pasen betekent. Het betekent dat iemand zijn leven geeft uit liefde voor God. ” Vervolgens nodigde hij de gelovigen uit om volgens het Evangelie van de Zaligsprekingen te leven. Daarin ligt de nadruk niet op een leven voor zichzelf, maar een leven voor anderen. “ In ons land en in onze tijd hebben we kinderen van God nodig die bereid zijn een einde te maken aan de verwoestingen die we om ons heen zien gebeuren. We hebben nood aan kinderen die hun leven uit liefde voor anderen willen prijs geven. Wij mogen niet toegeven aan de verleiding om resultaten te boeken. God zelf is onze redding. Soms zien we de vruchten van ons zaaien niet, maar wat ons motiveert is het verlangen om de genade die we hebben ontvangen te delen... zoals de heiligen dat ons hebben voorgedaan. ” Hij herinnerde de gelovigen eraan dat de heiligen, wier feestdag werd gevierd, niet volmaakt waren en dat ook hen het lijden niet bespaard bleef. Zij waren mensen die hun leven ten dienste van de Kerk en de wereld hadden gesteld. “ De heiligen leefden niet voor zichzelf ,” ging hij verder. “ Ze gaven hun leven om goed te doen en vaak deden ze dit ten koste van hun eigen leven. Ze zijn net als wij, gewone mensen die het Mysterie van de Verlossing hebben ervaren en dat wilden delen. ” Toen sprak Kardinaal Pizzaballa de nieuwe katholieke bewegingen en gemeenschappen toe en moedigde hen aan om hun missie in eenheid met de Kerk te beleven. “ U helpt ons om verder te kijken dan onze eigen grenzen en om ons niet in onszelf te keren, zoals vaak in de cultuur van dit land het geval is. De Heilige Geest inspireert via u nieuwe realiteiten, ” zo stelde hij. “ Maar vergeet nooit om samen in eenheid met de Kerk op weg te gaan. Ons vertrekpunt is Jezus Christus en ook onze bestemming is Jezus Christus .” Hij sloot af met een uitnodiging aan de gelovigen om het Jubeljaar als een tijd van vernieuwing en moed te omarmen. “T erwijl we vandaag het Jubeljaar vieren, worden we uitgenodigd om een nieuwe start te maken. Ieder Heilig Jaar markeert namelijk een nieuw begin in het leven van de Kerk en roept ons op om als kinderen van God te leven. Niet alleen om aan de verwoestingen om ons heen een einde te maken, maar ook om mee te helpen het Koninkrijk van God op te bouwen. ” “Ons leven is een pelgrimstocht” Voor velen was deze pelgrimstocht meer dan een moment van gebed, het was een moment van waarachtige ontmoeting. Anne Marie, lid van de Regnum Christi-Beweging in Frankrijk, die de dag hielp organiseren, beschreef het als " een moment van troost en hoop ". “ Ons leven is een pelgrimstocht, ” zo vertelde zij aan het persbureau. “ Wij volgen Jezus op onze aardse reis om Hem in de eeuwigheid te ontmoeten. Door hetzelfde pad te volgen dat Maria en Jozef ook ooit zijn gegaan om Christus ter wereld te brengen, zo dragen ook wij de hoop van Christus in ons. Een hoop die nu nog onzichtbaar is, maar toch heel levend aanwezig is. ” Ze voegde hieraan toe dat veel inwoners die de processie bijwoonden, ontroerd waren door de vrolijke hymnes en gebeden die door de straten van Bethlehem weerklonken. “ Het was lang geleden dat de oude stad nog zoveel mensen bijeen had gezien. Buitenlandse pelgrims zijn hier twee jaar lang weg gebleven, maar vandaag hebben we een beetje van die vroegere geest opnieuw mogen ontdekken. Laten we God danken ”. De dag werd afgesloten met een woord van dank aan de parochiepriester, de scouts die de processie begeleidden en de Katholieke Actie, die haar deuren voor de deelnemers had open gesteld. Deze pelgrimstocht begon als een eenvoudig idee onder de 10 verschillende kerkelijke bewegingen en nieuwe bewegingen om zo hun jaarlijkse bijeenkomst tijdens het Jubeljaar voor iedereen open te stellen. Het werd uiteindelijk een levend getuigenis van eenheid en vernieuwing. Er waren tien verschillende nieuwe bewegingen en gemeenschappen vertegenwoordigd, die elk hun eigen charisma, karakter en vitaliteit in het leven van de Kerk in het Heilig Land wisten te bundelen. In het hart van Bethlehem, in dit Jubeljaar van de Hoop, werd dit leven opnieuw getoond, bezongen en gedeeld. Bron : Latin Patriarchate of Jerusalem / lpj.org Foto: © Latin Patriarchate of Jerusalem / lpj.org Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore © Belgische Landscommanderij - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem
Een van de interessantste ontdekkingen van de voorbij decennia aan de oevers van het Meer van Tiberias, is een deel van de oude Romeinse kade bij Kafarnaüm. Deze werd de afgelopen weken blootgelegd. De Israëlische Overheid voor het Beheer van de Natuur en de Parken die de opgravingen liet uitvoeren, gaf ons de mogelijkheid om als eersten foto's te maken van deze oude haven, gelegen aan de noordelijke oever van het Meer van Tiberias. Dr. HAGAY DVIR Verantwoordelijke voor Toeristische Ontwikkeling – Israëlische Overheid voor Natuur en Parken Manager toeristisch product – Israel Nature and Parks Authority Het is van groot belang om deze plek te bezoeken en deze ontdekking te bewonderen. Voor het eerst kunnen we spreken over Jezus zijn maritieme activiteiten op het Meer van Tiberias, en niet alleen over zijn optreden op het droge. Wij zijn gewend om die plaatsen te bezoeken waar Hij zijn wonderen heeft verricht, maar hier hebben we een zeldzame en kostbare kans om echt met Zijn aanwezigheid en activiteiten op het water in contact te komen. Jezus verliet Nazareth om zich in Kafarnaüm te vestigen. Deze stad zou Hij tot het centrum van zijn zending maken. Daar was het dat Hij zijn leerlingen, die vissers waren, bijeen riep en van daaruit zou hij de bewoners van de streek ontmoeten om daarna weer naar de stad terug te keren. We lezen hierover in de Evangelies en kunnen ons dus de momenten goed voorstellen wanneer Jezus in en uit de boten stapt, over het water loopt en op het meer tal van wonderen heeft verricht. Het is alsof we dat alles met eigen ogen kunnen aanschouwen en alles met onze handen kunnen aanraken. Dr. HAGAY DVIR Verantwoordelijke voor Toeristische Ontwikkeling – Israëlische Overheid voor Natuur en Parken Manager toeristisch product – Israel Nature and Parks Authority Beeld u even in dat Jezus uit Kursi terugkeerde nadat hij het Meer van Tiberias was overgestoken, of dat Hij na een preek in de streek van Tabgha ‘s avonds thuiskwam terwijl duizenden gelovigen hier op Hem stonden te wachten. Het waren mensen die om een genezing verzochten, die samen met Hem wilden bidden of die Hem om raad vroegen. Zij verlangden allen om naar Hem te luisteren en Hem aan te raken. Door de daling van het waterpeil van het meer werd nu de kade ontdekt die reeds enkele tientallen decennia geleden door de onderzoeker Mandel Loon in kaart was gebracht. In tegenstelling tot de moderne kades die doorlopen en rechtlijnig zijn, werden de aanlegplaatsen in de Romeinse tijd in compartimenten ingedeeld en hadden ze uitsparingen die als aanlegplaatsen voor boten dienden. Dr. HAGAY DVIR Verantwoordelijke voor Toeristische Ontwikkeling – Israëlische Overheid voor Natuur en Parken Manager toeristisch product – Israel Nature and Parks Authority Zo is er bijvoorbeeld een rij grote stenen te zien die zich aan de ene kant van de kade bevinden en aan de andere kant wordt de kade zo’n drie à vier meter verderop door een tweede rij stenen begrensd. Tussen deze twee randen bevond zich een bassin waarin maximaal twee boten konden aanleggen. Fr. EUGENIO ALLIATA, ofm Archeoloog Volgens de informatie waarover wij beschikken, kon de boot die door Jezus en zijn apostelen werd gebruikt minstens twaalf personen vervoeren. Een soortgelijke boot werd bij de Kibboets Ginosar gevonden. De vorm en afmetingen suggereren dat deze moet overeenkomen met de boot die door Jezus werd gebruikt. Volgens deze vondst was dergelijke boot ongeveer 8,20 meter lang en was met een zeil en roeiriemen uitgerust. In Magdala, een historische stad, werd een mozaïek uit de 1ste eeuw na Christus gevonden waarop een vissersboot uit die tijd is afgebeeld. Deze is nu te bezichtigen in het Museum van het Heilig Land. De haven van Kafarnaüm telde veel aanlegplaatsen. Aan het einde van de kade stond een piramidevormige steen, deze kan men nog steeds bewonderen. De steen diende als toegangsmarkering waardoor boten veilig konden aanmeren zonder dat de kade werd beschadigd. Dr. HAGAY DVIR Verantwoordelijke voor Toeristische Ontwikkeling – Israëlische Overheid voor Natuur en Parken Manager toeristisch product – Israel Nature and Parks Authority Het is logisch om aan te nemen dat deze aanlegplaatsen, die voortdurend door degenen werden gebruikt die de haven binnenvaarden en ze ook weer verlieten, ook een specifieke locatie voor de boot van Jezus hadden gemarkeerd. Het belang van de ontdekking van de haven van Kafarnaüm ligt in de relatie die zij legt tussen de teksten van het Nieuwe Testament en de archeologische werkelijkheid. Deze verbinding helpt het christelijk geloof nieuw leven in te blazen en te versterken. Ze biedt tegelijk de mogelijkheid om een fascinerend aspect van haar geschiedenis te overdenken. Bron: Website Christian Media Center Foto: © Christian Media Center Video: © Christian Media Center Vertaling : Luk & Karien De Staercke-Audoore © Belgische Landscommanderij - Ridderorde van het Heilig Graf van Jeruzalem